Junalla itään – Osa 1: Altaan syvässä päässä

Pitkä junamatkani Vladivostokiin alkoi siis lauantaiaamuna Jyväskylästä. Varsinainen Trans-Siperian ratahan alkaa Moskovasta, ja Suomesta sinne pääsemiseen on muutama varsin hyvä vaihtoehto. Oman reissuni tärkein idea on matkata kaupunkien väliset siirtymät nimenomaan junalla ja mahdollisimman kustannustehokkaasti, joten valintani oli matkata aluksi VR:n Allegrolla Pietariin ja ostaa kaikki junaliput siitä eteenpäin suoraan Venäjältä, sillä kilometreihin nähden Allegro on yleensä tämän matkan selvästi kallein kulkuväline. Onnistuin silti säästämään pienellä kikkailulla siinäkin hieman, matkustettuani ensin säästölipulla Pieksämäen kautta Kouvolaan, josta sitten nousin Allegron kyytiin. Tällä tavalla kalleimmassa junassa tarvitsi olla kaikkein lyhyimmän aikaa, ja koko junamatkan hinnaksi Pietariin tuli vain hieman reilut 30 euroa.

Iltapäivällä Pietarin Finljandski -asemalle saavuttuani oli opeteltava pitkästä aikaa elämään osittaisen kielimuurin takana. Venäjän kieli kun ei valitettavasti vieläkään kovin sujuvasti itseltäni taitu, vaikka silloin tällöin saatankin onnistua asioimaan vaikkapa kahvilan tiskillä ilman tarvetta kysyä vastapuolen englannin kielen taitoa. Mutta Pietariin saapuessani en ollut pitkään aikaan puhunut venäjää sitäkään vähää, joten päivän suurimpiin saavutuksiin kuului aseman itselleni oudosta lounasruokalasta menestyksekkäästi ilman yhteistä kieltä tarjottimelle valikoitu ateria. Lounas olikin oikein maittava alkukeittoineen päivineen, joten kannatti tälläkin kertaa valita paikallinen vaihtoehto kansainvälisen burgerketjun sijasta. Onhan niilläkin joskus paikkansa, vaan ei nyt.

Illalla olikin sitten vuorossa varsin konkreettista esimakua matkan myöhemmistä vaiheista. Moskovaan pääsee Pietarista joko muutamassa tunnissa uusilla luotijunilla, tai huomattavasti perinteisemmin vanhemmalla yöjunalla. Luotijunamatka olisi tarkoittanut käytännössä Moskovaan saapumista jo samana iltana, kun taas yöjunan kolmannessa luokassa pääsisi hieman halvemmalla hinnalla tutustumaan käytännössä täysin samankaltaiseen makuuvaunuun kuin Trans-Siperian radallakin on tarjolla. Kun otetaan huomioon vielä kokonaan säästetty yhden majoitusyön hinta Moskovassa, niin yöjunan valitseminen oli selvääkin selvempi valinta.

Itse en ennen lauantaita ollut kertaakaan matkustanut yöjunalla edes Suomessa, ja kun otetaan vielä huomioon heti alusta lähtien matkustusluokaksi valittu Platskartniy, vapaasti suomennettuna karjavaunu, niin tietyllä tapaa osasin odottaa jonkinmoisen kulttuurishokin olevan luvassa. Tämä kolmas luokkahan on luonnollisesti myös selvästi halvin, eikä sitä edes löydy esimerkiksi Helsingin ja Moskovan väliä liikennöivästä Tolstoi-yöjunasta. Luokka poikkeaa merkittävästi ykkös- ja kakkosluokista, sillä se ei käsitä lainkaan hyttejä, vaan yhdessä avoimessa vaunussa on nukkumapaikat yhteensä 54 hengelle. Tässä luokassa matkustavat lähes yksinomaan paikalliset, ja esimerkiksi suomalaisten matkatoimistojen kautta ei kolmannen luokan lippuja pysty ostamaan lainkaan. Karjavaunua onkin luonnehdittu venäläisimmäksi mahdolliseksi junakokemukseksi!

Junan saavuttua asemalle oli siis aika heittää itsensä likoon ja astella sisälle. Olin toki tietoinen ettei 54 makuupaikan vaunussa voi liikaa väljyyden tunnetta olla, mutta siitä huolimatta pistin välittömästi merkille sen että kaverit ovat täällä kyllä todella lähellä. Muutamaa ensimmäistä junaminuuttiani kuvaamaan voisin heittää vertaukset kylmään veteen ja altaan syvään päähän heitetyksi tulemisesta, mutta petipaikalleni asetuttuani ja junan lähdettyä liikkeelle ei kulunut kauaakaan kun jo huomasin ajattelevani, ettei tämä nyt niin kauheaa olekaan. Junamatka Pietarista Moskovaan tosin kestää hiukan liian vähän aikaa pitkiä yöunia ajatellen, sillä vaunumme valot sytytettiin hieman ennen Moskovaan saapumista aamuviiden maissa. Sain kuitenkin muutaman tunnin nukuttua, ja ennen kaikkea tärkeän ensimmäisen kokemukseni venäläisessä yöjunassa matkustamisesta.

Moskovassa ohjelmassa on yksi hotelliyö ja kaksi kokonaista päivää, joiden aikana päästäänkin jo kosketuksiin niin eurooppalaisen huippufutiksen kuin maailman toiseksi kovimman lätkäliigankin kanssa. Näistä tapahtumista kerron tarkemmin seuraavassa postauksessa!

Jätä kommentti